
10   Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29   Winter 2000–01

It is well known that it was the Liberals who
fought for and won a free press for this country

by effecting the abolition of the ‘tax on knowl-
edge’, an act which was in large measure responsi-
ble for the huge proliferation of cheap newspapers
from the mid s onward. It was Liberal theorists
too who hoped that this new press would act as a
force for educating the newly enfranchised masses
into a full appreciation of their rights and duties as
voting members within the body politic through
the fulfilment of its role as ‘the fourth estate’. The
role of the Liberals both in theory and in practice
in the development of the press in the second half
of the nineteenth century has long been recognised
as significant. Liberals were prominent in founding,
financing and editing new newspapers, both na-
tional and provincial.

By the time of the South African War the Brit-
ish press, in whose efficacy as the bridge between
governors and governed the Liberals believed so
fervently, had almost reached its apogee. Alan Lee
has reckoned that in London alone in  there
were  newspapers, mainly local. Throughout
the provinces there were ,, while Scotland
had , Wales  and Ireland . These figures
include all newspapers, but if one considers only the
London-based national press, with which I shall be
primarily concerned, when war broke out there
were thirteen morning and five evening papers. In
, of the thirteen morning papers, only four
claimed to be Liberal and of the five evening papers
three were Liberal. The four morning papers com-
prised The Daily Chronicle, the Daily News, the
Morning Leader and, surprisingly, the Daily Tel-
egraph. The evening papers were the Star, a sister
paper to the Morning Leader, the Echo and the
Westminster Gazette. I would like to consider these
papers individually before making some general
comments about the nature of the Liberal press
during the war.

The Daily Telegraph
The newspaper which claimed the largest circula-
tion before the appearance in  of the Daily Mail
was the Daily Telegraph. Founded in , it was a
paper intended to have a broader and more popular
appeal than the older newspapers. Its foreign news
coverage was said to rival that of The Times and it also
offered from its early days book reviews, special arti-
cles and interviews. Appealing as it did to ‘the man
on the knifeboard of the omnibus’ it always offered a
good and comprehensive city page for the many city
men who bought it. The paper had been owned by
the Lawson family almost from its foundation. By
, Sir Edward, who became Lord Burnham in
, had been formally in control since , and
informally for much longer. Although there was an
editor, John Le Sage, Sir Edward was in practice
both proprietor and editor; he was ‘The Guv’nor’.
He vetted and approved the appointment of new
staff and he often decided which leaders were to be
written and the line to be followed.

When J. L. Garvin became a leader writer on the
paper in the summer of , his appointment had
to be approved by Sir Edward although he owed it
to the paper’s chief leader writer and literary editor,
W. L. Courtney. Garvin regularly received notes
from Sir Edward with instructions as to the subject
and line of his leaders. He did not mind this control,
for he was politically in accord with Sir Edward, a
Liberal Unionist, and had respect for his judgement.
Indeed he came to dread the occasions when Sir
Edward was absent and the editor took charge, often
aided by Lawson’s eldest son, Harry. During the
 general election Harry Lawson was standing as
a Radical Liberal while his father was, in Garvin’s
words, ‘running about to Unionist meetings in the
country’. As a result leaders were not always as con-
sistent and clear cut as Garvin would have liked, as
both members of the family had to be placated. ‘I

The Liberal Press andThe Liberal Press andThe Liberal Press andThe Liberal Press andThe Liberal Press and
the South African Warthe South African Warthe South African Warthe South African Warthe South African War

Boer War
Dr Jacqueline BeaumontDr Jacqueline BeaumontDr Jacqueline BeaumontDr Jacqueline BeaumontDr Jacqueline Beaumont considers the importance of the

Liberal press in the politics of the Boer War.



Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29   Winter 2000–01   11

was told to say’, Garvin complained on
one occasion, ‘that the Government
must be returned by an overwhelming
majority but that the opposition were
Britons after all’. Garvin’s annoyance
was that of a journalist with strong
opinions who had joined a newspaper
which he believed to be consistent in
its views. The Daily Telegraph had altered
politically from a paper which sup-
ported Gladstone to a Unionist news-
paper. Although it billed itself in such
trade manuals as the Willings Press Guide
as a Liberal newspaper, the editorial
staff was Unionist and Conservative to
a man – mainly Conservative.

Although the Daily Telegraph had no
known links with any party or govern-
ment department, informal links with
the Conservative party did exist
through a member of the editorial staff,
E. B. Iwan Muller, a close associate and
friend of Arthur Balfour. Muller had
other contacts both in the Hotel Cecil
and in government. As one of the
mainstays of the Conservative Canning
Club at Oxford in the early s, he
had known both Lord Curzon and
Lord Salisbury’s heir, Lord Cranborne.
Curzon had helped to further his career
and remained a friend. In addition, and
most importantly for the paper during
the war, he was an old friend of Sir Al-
fred Milner, the High Commissioner in
South Africa, whom he had known
since his school days.

Before the war the paper consist-
ently looked to and supported Joseph
Chamberlain. During the war its
stance on the major issues concerning
the conduct of the war was, predict-
ably, to criticise the War Office, expose
stupid generals and to defend farm
burning and the concentration camps,
as far as possible. Indeed, as the war
progressed any pretence that the
newspaper had to be Liberal became
increasingly stretched and by the sum-
mer of  it was attacking the pro-
Boers for giving psychological support
to the Boers with as much vigour as
any of the Conservative newspapers
and dismissing the evidence about the
camps with as much evasiveness as the
Minister for War, St John Brodrick.
Indeed, Emily Hobhouse’s report,
published on June , was not men-
tioned at all.

The Daily News
The divisions within the Liberal Party
which briefly annoyed Garvin during
the general election had a far more seri-
ous effect on the two leading Liberal
newspapers, the Daily News and the
Daily Chronicle. The Daily News was
claimed to be ‘the recognised organ of
the Liberal party’ by press directories, but
by  it was not easy to define what
this meant. Founded in , briefly un-
der the editorship of Charles Dickens,
and financed by wealthy radical Liberals
to support a programme of reform at
home, events abroad in the s ex-
posed the divisions within the Liberal
Party over Britain’s Imperial role and
had their effect on the Daily News.

E. T. Cook, who was appointed edi-
tor in , belonged to the imperialist
wing of the party and spoke for it with
increasing vigour as imperial issues
came to dominate the news pages.
Cook had close contacts in South Af-
rica. Edmund Garrett, editor of the
Cape Times and a forthright supporter
of the High Commissioner, was an old
friend and colleague from days when
they were both on the staff of the Pall
Mall Gazette. Garrett was Cape Town
correspondent for the Daily News until
the summer of . Cook was also a
personal friend of Milner, whom he
had known from the days when he was
a brilliant undergraduate at New Col-
lege, Oxford and Milner a newly ap-
pointed fellow.

This was to influence the editorial
views of the Daily News when South
African affairs became prominent on
the news pages. Cook, like Sir Edward
Lawson, followed Chamberlain’s lead in
the months before war broke out. He
also defended Milner vigorously, nota-
bly after the publication of his helot
despatch. Cook’s appointment had
been unwelcome to many radical Lib-
erals, who had always looked upon the
Daily News as their voice. Eventually,
early in , Lloyd George, by then
one of the Parliamentary leaders of the
‘pro-Boers’, arranged for the paper to
be purchased by a syndicate headed by
two wealthy Liberal businessmen, on
the understanding that the Daily News
would take a neutral position on the
war and concentrate on important

home issues. Cook was forced to resign
and was replaced by Rudi Lehmann,
then on the staff of Punch, who himself
resigned after only seven months.

The troubles of the paper contin-
ued, reflecting clashes between differ-
ent styles of Liberalism and between
Lloyd George and the financial back-
ers he had secured. However, al-
though in theory the paper was sup-
posed to ignore the war, in practice it
did not. The issue of farm burning
which had in fact gone on ever since
Lord Roberts entered the Free State in
the spring of , was assiduously fol-
lowed by the newly radicalised Daily
News and by the end of May  it
was plain that the paper had decided
to take up the conduct of the war sys-
tematically. No other paper had so
much information about the devasta-
tion of farms and crops.

No other paper had such full cover-
age of the concentration camps. It was
the Daily News that carried the first for-
mal protest against the policy in a letter
from Joshua Rowntree and gave the
fullest coverage to Emily Hobhouse’s
report. She herself had insisted on giv-
ing the text to the Daily News for ex-
clusive coverage. The paper printed a
summary running to more than a page
and there followed during the next few
weeks many letters expressing concern
and horror at the short-sightedness of
the policy. It is difficult to escape the
conclusion that there was more to this
than moral indignation; it was part of a
concerted plan to pull the Liberal Party
together behind Sir Henry Campbell-
Bannerman in a radical programme, us-
ing a highly emotive issue which could
only embarrass a Government already
floundering as the war dragged on un-
successfully and expensively.

The Daily Chronicle
The Daily Chronicle had had a some-
what chequered career in terms of its
value to the Liberal Party, since it
started publication in . This was to
continue throughout the war. In its
early days it had little political content
or foreign news, being largely devoted
to advertising. During the s it had
taken a Unionist position on Ireland,
only returning wholly to Gladstonian



12   Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29   Winter 2000–01

Liberalism in . In  Henry
Massingham, who had been the assist-
ant editor since , became editor. At
the time he seemed to be a supporter of
Lord Rosebery’s version of Liberalism,
a position which he soon abandoned.
His second-in-command, Henry Nor-
man, remained a Liberal Imperialist
while Massingham veered increasingly
to the left of the party, more particularly
on foreign issues and imperialism. The
staff whom he engaged were like-
minded. Harold Spender, his Parliamen-
tary correspondent, was a Liberal radical;
so too were Vaughan Nash, his labour
correspondent, and Henry Nevinson,
war correspondent, leader writer and lit-
erary editor. Henry Norman resigned in
May , leaving a clear field for
Spender and Nevinson as Massingham’s
chief assistants.

During the months before war
broke out, the paper became increas-
ingly uneasy and critical of Govern-
ment policy in South Africa and by the
summer of  was voicing all the ar-
guments against intervention in the
Transvaal and acting as the most impor-
tant public sounding board for ‘pro-
Boer’ opinions. However, Frank Lloyd,
owner of the paper since , did not
like Massingham’s policy on the Trans-
vaal, which was affecting turnover, and
it was rumoured that Mrs Lloyd disap-

proved of the paper’s attacks on the
Rev. Hugh Price Hughes, the influen-
tial Imperialist editor of the Methodist
Times. Massingham was ordered not to
express views on South African affairs.
This was tantamount to dismissal, for
no editor could possibly remain silent
on the main issue of the day and on
November  , Massingham duly
resigned.

Thereafter the paper became impec-
cably Imperialist on the war. Spender
and Nash both resigned, but Nevinson
stayed on. At the time of the change he
was locked up in Ladysmith during the
siege and it was some weeks before he
heard the news. It was a blow, for, as he
mourned in his diary, ‘all my influence
is gone’. When he returned to England
he found that this was indeed so: the
new editor, J. H. Fisher, whom he came
to detest, allowed him little leeway even
in the choice of books for review. He
tried to move to the Daily News with-
out success, but, somewhat ironically,
was consoled by the civilised presence
in the Chronicle office of E. T. Cook,
who was taken on to write leaders for
the paper after leaving the Daily News.

A new paper?
The fortunes of these two newspapers
horrified many radical Liberals opposed
to the war at the time. It seemed to
them that a vital element in the public
discussion of Britain’s role in the world,
the moral basis of British hegemony,
was under threat of being stifled. For
these two papers represented and were
read by the type of middle-class, edu-
cated Liberal who also read The Times.

Most educated Liberals saw  as
the year when their Press was totally
emasculated because it had no signifi-
cant national voice. When the Daily
Chronicle changed sides, an attempt was
made to raise funds for a new Liberal
newspaper to fill the perceived gap in
the market. The prime movers in the
scheme, apart from Massingham him-
self, were a group of radical Liberals, all
‘pro-Boer’, who included Vaughan
Nash, Frederick Mackarness, a radical
lawyer prominent in the South African
Conciliation Committee, Lady Carlisle
and her son-in-law, Professor Gilbert
Murray.

It was hoped that Sir John Brunner,
one of the founders of ICI and well
known for his radicalism and his inter-
ests in the press, would finance the
scheme, but this was not to be.
Massingham estimated that at least
£, would be needed to start a
new paper. It was never collected; by
early March  £, had been
promised, very little of which was ever
received. In the meantime, the Man-
chester Guardian, which had taken
Massingham on as its London editor
and found space both for Vaughan
Nash and Harold Spender in Man-
chester, filled the gap. Copies of the
paper were sent to London and, ac-
cording to J. L. Hammond, could be
bought in Fleet Street by . in the
morning. Hammond’s own weekly
paper, The Speaker, was also regarded by
his friends as to some extent a substi-
tute for the Chronicle during the pe-
riod between Massingham’s resigna-
tion and the acquisition of the Daily
News fourteen months later for the
radical cause.

The Morning Leader
But there were always alternatives to
the Daily News and the Daily Chronicle.
There were the two newspapers in
which Sir John Brunner had a finan-
cial interest, the Morning Leader and
the Star. The Morning Leader, founded
in , was by  edited by Ernest
Parke. It is a paper which has been
largely ignored in press histories.
Where they do mention it, it is to dis-
miss it as being of little political im-
portance. It had, apparently, no con-
tacts with the government or leading
politicians. H. N. Brailsford, who was
happy to write leaders for it in 

when the choice of newspapers to
work for was severely limited for ‘pro-
Boer’ Liberal intellectuals like himself,
remarked somewhat patronisingly to
Gilbert Murray, ‘It is cheap, popular
and sometimes vulgar but it is staunch
and loyal, has a good circulation and is
preparing to reform itself into as good
a paper as one can expect for ½d’.

The Morning Leader was certainly
different from the other Liberal morn-
ing papers. Its primary aim, in good tra-
ditional Liberal fashion, was to educate

Henry Campbell-Bannerman (1836–1908),
leader of the Liberal Party 1899–1908



Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29   Winter 2000–01           13

its readership, but it had also adapted to
the new journalism. It was easier to
read, having only five columns on a
page in place of the six or seven fa-
voured by most other morning daily
papers and using a larger font through-
out. It was also illustrated, with a daily
cartoon and other pictures of current
interest.

Education on the issues of the day
was provided in its leaders, which
tended to review and criticise the
whole range of editorial opinion on
Fleet Street. This was supplemented by
special articles on the subjects of the
day, some serious, some frankly satirical
and intended to entertain. It did not
aim at the highly educated intellectual
elite of the party. Some idea of those
who did read it is provided by the
newspaper itself. At the end of October
, it offered to its readership a cheap
news telegram service. On November 
the paper reported that the first sub-
scriber was ‘a London tradesman – who
desired to post the news in his shop
window for the benefit of his custom-
ers and the public generally’. During
the first few days, the paper subse-
quently announced:

Not only did tradesmen in remote
country towns accept the idea initiated
in London and seek to become news
purveyors to their neighbours; instances
came to hand of bands of men engaged
in some common employment club-
bing together to obtain the service. In
one case the clerks of a big waterworks
sent an order, in another soldiers in bar-
racks, in a third men working on some
large engineering job in a remote dis-
trict of Wales.

Its readership, judging from its substan-
tial letter columns, also included many
nonconformist clergymen mainly, but
not exclusively, from London. It seems
to have appealed to women too.

The Star
Its sister paper, the Star, was slightly older.
Founded in  under the legendary
editorship of T. P. O’Connor, with a
talented staff, including Massingham and
George Bernard Shaw, it was and re-
mained uncompromisingly and consist-
ently radical, more so than either the
Daily News or the Daily Chronicle. It
aimed to represent and unify the opin-

ions of the different radical movements
while providing its readership with ex-
cellent literary and music criticism. So its
letter pages accommodated Fabians,
Trade Unionists and Marxists, while Ri-
chard Le Gallienne and George Bernard
Shaw wrote respectively of literature and
music. It had a pungent style of presenta-
tion, including headlines in language
aimed both to attract immediate atten-
tion and to proclaim the paper’s stance,
which by  had become more famil-
iar and popularised through the Daily
Mail than it had been a decade earlier. By
 O’Connor had long departed and
the editor was Ernest Parke.

The role of the Star was dismissed
by Francis Williams as of little impor-
tance, particularly in capturing the
widespread attention of the all-impor-
tant lower middle class mass reader-
ship. But reading its pages one cannot
but be struck by its sharp freshness in
support of a frankly ‘anti-jingo’ policy,
or by its combination, in the space of a
mere four pages, of the essentials of the
latest news, comment upon it, regular
coverage of labour issues and book re-
views and theatre criticisms.

Whether or not the Star and the
Morning Leader had significant influ-
ence, what that was and why they
foundered are questions which might
bear re-examination. During the war
neither ever wavered in their sympa-
thies for the Boers; indeed they were so
sympathetic that in  Milner made
sure that their chief apologist for Presi-
dent Kruger was publicly exposed as a
Boer agent in the pay of the Transvaal
Government. This was Reginald
Statham, one time editor of a newspa-
per in Natal, leader writer for the Daily
News during the first Anglo-Boer war,
and the first journalist in England to
popularise the theory of a capitalist
conspiracy on the Rand aimed against
the Transvaal Government, financed by
the Randlords, including Cecil Rhodes
and operating through a bought Press,
soon to be more widely popularised by
J. A. Hobson.

The Echo
Radical Liberals were also able to look
to another evening paper, the Echo.
Founded in , it was the first half-

penny evening newspaper, which from
the start was noted for its advanced Lib-
eral views. From  it was owned by
J. Passmore Edwards, Liberal MP for
Salisbury, and well known as the
founder of many public libraries and
institutions. The Echo was his voice un-
til the end of  when he sold it, to-
gether with the Morning Herald, to the
Liberal MP and businessman, Thomas
Lough, and to John Barker, who was
elected MP for Maidstone in .
They appointed Sir Hugh Gilzean
Reid, also a Liberal MP and proprietor
of several successful newspapers in
Scotland and the North of England, as
manager and William Crook as editor.

Crook was an Irishman, son of the
founder of the Methodist College in
Belfast. He had himself been a teacher
when he first came to England, but had
for many years also been a journalist,
writing regularly for Hugh Price
Hughes’s Methodist Times under the
pseudonym ‘Historicus’. As editor of
the Echo he continued Passmore
Edwards’s radical Liberalism. When war
started he soon fell out with Price
Hughes, who disliked his ‘pro-Boer’ at-
titude, and ceased to write for the Meth-
odist Times. At the end of that year he
was also forced to resign as editor of the
Echo. The paper was making a loss and
he and his unpopular views on South
Africa were blamed. Crook himself
blamed the proprietors for having
poured too much money into their
other newspaper, the Morning Herald,
which had never done well and was
eventually sold on and amalgamated
into the new Daily Express.

Like the Star, the Echo had only four
pages, but it too managed to cram in a
vast amount of information about news
and current affairs, trade union matters,
sport and entertainment. Crook con-
tinued to write for it even after he
ceased to be editor and, of course, later
he took on the post of chief publicist
for the Liberal Party, but the Echo was
more non-committal in its coverage of
the war after Crook resigned.

The Westminster Gazette
The most significant of the evening
papers was the Westminster Gazette.
Like all evening papers it was not pri-



14   Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29 Journal of Liberal Democrat History 29   Winter 2000–01

marily a newspaper. Indeed sometimes
it hardly bothered with news at all,
preferring to use its space for ample
comment combined with articles of
general interest. Founded in  on
the initiative of E. T. Cook to replace
the Pall Mall Gazette as an evening pa-
per in the Liberal interest (after the lat-
ter had been purchased by John Jacob
Astor and changed its politics), it had
been edited by J. A. Spender since
Cook’s departure to edit the Daily
News in . It was owned by Sir
George Newnes who accepted con-
sistent losses during his period of
ownership because, under Cook and
Spender, it became the most prestig-
ious national evening paper of the day.

Spender used his editorial pulpit to
preach sweet reason. He approached
any question with a open mind and he
was more prepared to examine it from
several angles than any other editor on
Fleet Street. His leaders were required
reading for cabinet ministers and mem-
bers of the opposition alike even if
those with strong partisan views, such
as Leonard Courtney’s wife Janet, com-
plained that he was a ‘wobbler’. Politi-
cally his links were with the Liberal
Party and he was in the confidence of
the party leadership. His links with
Asquith at a later date are well known,
but he was equally close to Sir Henry

Campbell-Bannerman, elected leader
of the party at the start of , a rela-
tionship which developed during the
South African war.

Campbell-Bannerman seems to
have become acquainted with Spender
through his friend and fellow Scottish
MP James Bryce. Sir Henry found
Spender an intelligent and sympathetic
supporter to whom he could send ad-
vance copies of speeches delivered in
Scotland, secure in the knowledge that
they would be properly reported in the
Westminster Gazette. The Press Associa-
tion, which in Scotland was dominated
by representatives of the Scotsman and
the Glasgow Herald, both papers hostile
to Campbell-Bannerman, and the na-
tional London-based papers therefore
received mangled and inadequate re-
ports of his Scottish speeches.

During the khaki election of 

Spender also provided the Liberal
leader with an aide to help him to write
speeches and present himself to the
public. But despite these close links
with the Liberal leadership Spender
never provided the uncompromising
support which one finds in the Daily
Chronicle under Massingham or Rudi
Lehmann’s Daily News. Spender did not
want war; he saw no necessity for it.
Like his friend Bryce he blamed the
new diplomacy of Chamberlain for an
unnecessary war, but once war came
Spender, like many Liberals, saw no op-
tion but to bend before the storm, hope
it would all be over soon and prepare
for a generous, liberal settlement.

Even after hopes of achieving this
were dashed, Spender was still tempera-
mentally incapable of taking a hard line.
For instance, he condemned the con-
centration camps but, typically, argued
that their shortcomings must be the re-
sult of mismanagement and not delib-
erate policy.

Conclusions
Such was the national Liberal press at
the time of the South African war. Cer-
tain features are striking.

First, it was not a press dominated by
groups and cartels motivated primarily
by profits and circulation figures. Most of
these papers were small businesses, some

were family businesses. Consequently all
were undercapitalised and had plant and
equipment badly in need of modernisa-
tion. None of them could hope to com-
pete with a new paper like the Daily
Mail which had invested in the latest
equipment which allowed it to reach
unprecedented circulation figures.

Secondly it was not a press which put
news first and foremost, like the Ameri-
can press of the time, upon which the
new tabloid newspapers, the Daily Mail
and the Daily Express, modelled them-
selves. Debate and comment in leaders
and articles was still regarded as being
of equal importance and, in the case of
evening papers, perhaps even greater
importance. These two factors were
both disadvantageous to the wide dis-
semination of a Liberal view of the war.

But even more disadvantageous was
the third point; the lack of any uniform
pattern or homogeneity in the Liberal
press, any more than there was in the
Liberal Party at that time. At the out-
break of war the Liberal section of the
national press had been profoundly af-
fected by the various arguments within
the party and was divided, not over so-
cial aims, but over the question of un-
ion and, increasingly, over the problems
arising from the existence of the British
Empire. From , with the election
of Lord Salisbury’s coalition Govern-
ment of Conservatives and Unionists
and the appointment of the former
Liberal, Joseph Chamberlain to the post
of Colonial Secretary this latter ques-
tion became ever more dominant and
divisive within both party and press.
This is reflected in the very variable ap-
proach which the different papers took
to the issues raised by the war. The lack
of unanimity in the party on most of
the major issues, remained throughout
the war a weakness constantly on show
in the Liberal press and constantly ex-
ploited by its opponents.

Dr Jacqueline Beaumont is a Research Fel-
low at Oxford Brookes University. This pa-
per is based on her talk to the Liberal Demo-
crat History Group meeting on  July ,
‘Liberalism and the Boer War’.

1 Alan Lee, ‘The Structure, Ownership and Con-
trol of the Press, 1855–1914’ in Ed Boyce,

J. A. Spender (1862–1942), editor of the
Westminster Gazette 1896–1921



Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29Journal of Liberal Democrat History 29   Winter 2000–01           15

The party agent and English electoral culture, c.1880 – c.1906. The party agent and English electoral culture, c.1880 – c.1906. The party agent and English electoral culture, c.1880 – c.1906. The party agent and English electoral culture, c.1880 – c.1906. The party agent and English electoral culture, c.1880 – c.1906. The
development of political agency as a profession, the role of the
election agent in managing election campaigns during this period,
and the changing nature of elections, as increased use was made of
the press and the platform. Kathryn Rix, Christ's College,
Cambridge, CB2 2BU; awr@bcs.org.uk.

Liberal policy towards Austria-Hungary, 1905–16. Liberal policy towards Austria-Hungary, 1905–16. Liberal policy towards Austria-Hungary, 1905–16. Liberal policy towards Austria-Hungary, 1905–16. Liberal policy towards Austria-Hungary, 1905–16. Andrew
Gardner, 22 Birdbrook House, Popham Road, Islington, London N1
8TA; agardner@ssees.ac.uk.

The Hon H. G. Beaumont (MP for Eastbourne 1906–10). The Hon H. G. Beaumont (MP for Eastbourne 1906–10). The Hon H. G. Beaumont (MP for Eastbourne 1906–10). The Hon H. G. Beaumont (MP for Eastbourne 1906–10). The Hon H. G. Beaumont (MP for Eastbourne 1906–10). Any
information welcome, particularly on his political views (he stood as
a Radical). Tim Beaumont, 40 Elms Road, London SW4 9EX.

Edmund Lamb (Liberal MP for Leominster 1906–10). Edmund Lamb (Liberal MP for Leominster 1906–10). Edmund Lamb (Liberal MP for Leominster 1906–10). Edmund Lamb (Liberal MP for Leominster 1906–10). Edmund Lamb (Liberal MP for Leominster 1906–10). Any
information on his election and period as MP; wanted for biography
of his daughter, Winfred Lamb. Dr David Gill,
d.gill@appleonline.net.

Joseph King (Liberal MP for North Somerset during the Great War).Joseph King (Liberal MP for North Somerset during the Great War).Joseph King (Liberal MP for North Somerset during the Great War).Joseph King (Liberal MP for North Somerset during the Great War).Joseph King (Liberal MP for North Somerset during the Great War).
Any information welcome, particularly on his links with the Union
of Democratic Control and other opponents of the war (including
his friend George Raffalovich). Colin Houlding;
COLGUDIN@aol.com

The political life and times of Josiah Wedgwood MP. The political life and times of Josiah Wedgwood MP. The political life and times of Josiah Wedgwood MP. The political life and times of Josiah Wedgwood MP. The political life and times of Josiah Wedgwood MP. Study of the
political life of this radical MP, hoping to shed light on the question
of why the Labour Party replaced the Liberals as the primary
popular representatives of radicalism in the 1920s.
Paul Mulvey, 112 Richmond Avenue, London N1 0LS;
paulmulvey@yahoo.com.

Recruitment of Liberals into the Conservative Party, 1906–1935.Recruitment of Liberals into the Conservative Party, 1906–1935.Recruitment of Liberals into the Conservative Party, 1906–1935.Recruitment of Liberals into the Conservative Party, 1906–1935.Recruitment of Liberals into the Conservative Party, 1906–1935.
Aims to suggest reasons for defections of individuals and develop
an understanding of changes in electoral alignment. Sources
include personal papers and newspapers; suggestions about how
to get hold of the papers of more obscure Liberal defectors
welcome. Cllr Nick Cott, 1a Henry Street, Gosforth, Newcastle-
upon-Tyne, NE3 1DQ; N.M.Cott@ncl.ac.uk.

Research in Progress
If you can help any of the individuals listed below with sources, contacts, or any other information — or if you know anyone who can —
please pass on details to them. Details of other research projects in progress should be sent to the Editor (see page 2) for inclusion here.

Liberals and the local government of London 1919–39. Liberals and the local government of London 1919–39. Liberals and the local government of London 1919–39. Liberals and the local government of London 1919–39. Liberals and the local government of London 1919–39. Chris Fox,
173 Worplesdon Road, Guildford GU2 6XD;
christopher.fox7@virgin.net.

Crouch End or Hornsey Liberal Association or Young Liberals in theCrouch End or Hornsey Liberal Association or Young Liberals in theCrouch End or Hornsey Liberal Association or Young Liberals in theCrouch End or Hornsey Liberal Association or Young Liberals in theCrouch End or Hornsey Liberal Association or Young Liberals in the
1920s and 1930s;1920s and 1930s;1920s and 1930s;1920s and 1930s;1920s and 1930s; especially any details of James Gleeson or Patrick
Moir, who are believed to have been Chairmen. Tony Marriott, Flat
A, 13 Coleridge Road, Crouch End, London N8 8EH.

The Liberal Party and foreign and defence policy, 1922–88; The Liberal Party and foreign and defence policy, 1922–88; The Liberal Party and foreign and defence policy, 1922–88; The Liberal Party and foreign and defence policy, 1922–88; The Liberal Party and foreign and defence policy, 1922–88; of
particular interest are the 1920s and 30s, and the possibility of
interviewing anyone involved in formulating party foreign and
defence policies. Dr R. S. Grayson, 8 Cheltenham Avenue,
Twickenham TW1 3HD.

Liberal foreign policy in the 1930s. Liberal foreign policy in the 1930s. Liberal foreign policy in the 1930s. Liberal foreign policy in the 1930s. Liberal foreign policy in the 1930s. Focussing particularly on Liberal
anti-appeasers. Michael Kelly, 12 Collinbridge Road, Whitewell,
Newtownabbey, Co. Antrim BT36 7SN

The Liberal Party and the wartime coalition 1940–45. The Liberal Party and the wartime coalition 1940–45. The Liberal Party and the wartime coalition 1940–45. The Liberal Party and the wartime coalition 1940–45. The Liberal Party and the wartime coalition 1940–45. Sources,
particularly on Sinclair as Air Minister, and on Harcourt Johnstone,
Dingle Foot, Lord Sherwood and Sir Geoffrey Maunder (Sinclair's
PPS) particularly welcome. Ian Hunter, 9 Defoe Avenue, Kew,
Richmond TW9 4DL; ian.hunter@curtishunter.co.uk.

The grassroots organisation of the Liberal Party 1945–64The grassroots organisation of the Liberal Party 1945–64The grassroots organisation of the Liberal Party 1945–64The grassroots organisation of the Liberal Party 1945–64The grassroots organisation of the Liberal Party 1945–64; the role
of local activists in the late 1950s revival of the Liberal Party. Mark
Egan, 42 Richmond Road, Gillingham, Kent ME7 1LN.

The Unservile State Group, 1953–1970s. The Unservile State Group, 1953–1970s. The Unservile State Group, 1953–1970s. The Unservile State Group, 1953–1970s. The Unservile State Group, 1953–1970s. Dr Peter Barberis, 24
Lime Avenue, Flixton, Manchester M41 5DE.

The Young Liberal Movement 1959–1985; The Young Liberal Movement 1959–1985; The Young Liberal Movement 1959–1985; The Young Liberal Movement 1959–1985; The Young Liberal Movement 1959–1985; including in particular
relations with the leadership, and between NLYL and ULS. Carrie
Park, 89 Coombe Lane, Bristol BS9 2AR;
clp25@hermes.cam.ac.uk.

The political and electoral strategy of the Liberal Party 1970–79.The political and electoral strategy of the Liberal Party 1970–79.The political and electoral strategy of the Liberal Party 1970–79.The political and electoral strategy of the Liberal Party 1970–79.The political and electoral strategy of the Liberal Party 1970–79.
Individual constituency papers, and contact with members of the
Party’s policy committees and/or the Party Council, particularly
welcome. Ruth Fox, 7 Mulberry Court, Bishop’s Stortford, Herts
CM23 3JW.

Curran and Wingate Newspaper History from
the Seventeenth Century to the Present Day
(London 1978), p. 121. See too Alan J. Lee, The
Origins of the Popular Press 1855–1914 London
1980 pp. 274–80 for more detailed tables.

2 For the Daily Telegraph see Lord Burnham ‘Pe-
terborough Court: The Story of the Daily Tel-
egraph’ (1955).

3 For Garvin and the Daily Telegraph see David
Ayerst ‘Garvin of the Observer’, especially
chapter 2. The quotation is taken from Garvin’s
letter to his wife Christina dated 3 Oct 1900. The
letters are owned by Garvin’s grandson, Profes-
sor John Ledingham, to whom I am grateful for
permission to quote from them.

4 Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political
Press in Britain vol 1, London 1981 pp. 362–66
for Cook, pp. 397–404 for changes during the

war. Koss’s volume is the chief source of infor-
mation for many of the newspapers referred to
in this paper. For an account of the Daily News
during this period, which may not be entirely re-
liable see Archibald Marshall Out and About .
Random Reminiscences pp. 85–89. Marshall,
who was a friend and admirer of Lehmann, sug-
gests that Lehmann was forced out of the
editorship. Gerald Shaw The Garrett Papers,
Van Riebeck Society, Second Series, No 15,
Cape Town 1984 pp. 1–39.

5 For the Daily Chronicle see Koss op. cit., A.
Havighurst, H. W. Massingham, Bodleian Li-
brary Ms Eng Misc e 610/6 Journal of H. W.
Nevinson Feb 1899 – March 1900.

6 Bodleian Library: Ms Harcourt 32 3.12.1899
Letter from John Morley to Harcourt with
Massingham’s comment as to cost of a new pa-

per. Bodleian Library: Ms Murray 7 £7 for sub-
scribers and figures in the attempt to float a new
paper.

7 See for instance Francis Williams, Dangerous
Estate London 1957 pp. 134–5.

8 Bodleian Library, Ms Murray 124 11.1.1900 Let-
ter from H. N. Brailsford to Gilbert Murray

9 R. F. Statham My Life’s Record: A Fight for Jus-
tice. London 1901. Statham regularly wrote let-
ters to the Star expressing views sympathetic
towards the Transvaal and the Kruger regime in
the months before war broke out.

10 This paragraph is based upon information in let-
ters in the Crook papers; Bodleian Library: Ms
Eng Lett d 380. See too Stephen Koss, op. cit.

11 F Wilson Harris, J. A. Spender, London 1946,
Koss op. cit. for the Westminster Gazette.


